Untitled-1

מבחן אדיג'ס – המודל

פרופ. אדיג'ס הציע מודל מאוד פופולרי של ארבע סגנונות ניהול שונים בארגון. לכל סגנון המאפיינים הייחודיים לו. בנוסף למודל מצורף ההסבר למבחן אדיג'ס מקוון שניתן לבצעו בלחיצת כפתור.

משימתי ומעשי (פרקטי), חשובה לו השורה התחתונה, לפני התוכן: קורא מסמכים מלמטה (הסיכום) למעלה… מייחס פחות חשיבות לדרך, ל"איך". ממוקד משימות, משקיען. צריך שליטה, ולא תמיד מאציל סמכויות. מתפקד היטב במצבי לחץ.

ערכים מובילים: משימתיות/תכליתיות, מוכוון תוצאה, מחויבות לארגון, עצמאות וקבלת החלטות

סגנון יעיל, תכליתי ומסודר. מנתח לעומק בעיות, שם דגש על עבודה שיטתית עם תהליך סדור. נתפס בארגון כאיטי, מחושב, שמרני, למרות שתרומתו גדולה. רואה את הפרטים, עוקב ומבצע החלטות. מתאים להגדרת שיטות ותהליכי עבודה בארגון.

ערכים מובילים: סדר ושיטה (חשיבות הדרך), ניקיון, ארגון, ראיית המכלול

יצירתי, בעל חזון, מלא רעיונות חדשניים, כריזמטי, מתלהב ודועך מהר.
צריך מרחב חופש לפעולה. מלא אנרגיה.

ערכים מובילים: יצירתיות, יוזמה, לקיחת סיכונים, חופש פעולה, עצמאות

רגיש לאנשים, מדגיש את הצד האנושי, מחפש איזון בין צרכי הארגון לפרט.
ער לאינטגרציה בין יחידות הארגון ובין אנשי הצוות.
ערכים מובילים: גיבוש, קונצנזוס, מציאת פשרות, איזון

 משימתי -Pמנהלן – Aיזם – Eמתכלל – I
מצטיין ב:עשייה, מוכוון תוצאות, טיפול בפרטים, הוצאה לפועל, שיטתיות, סדר וארגון (יעילות).יצירת רעיונות ופרוייקטים חדשים.יצירת אינטראקציה בין חברי הצוות, מציאת איזון בין צרכים פרטיים וצרכים ארגוניים.
התנהגות מאפיינת:כל הזמן עסוק.שמירה והשלטת סדר.יצירתיות, חדשנות, לקיחת סיכונים, פורח באווירת משבר.גיבוש קונצנזוס, הסכמה, מציאת פשרות.
מוקד התעניינות:מה נעשה ומבוצע ברגע זה.כיצד, ה 'איך?' של העבודה.מה הדבר החדש שנוכל לעשותו, כיצד ניתן לעשותו שונה.באיזו מידה הדברים מקובלים, באיזו מידה שולטת הרמוניה.
תכונות אישיות
בולטות:
התמסרות מוחלטת לעשייה, כוח עבודה בלתי נלאה.איטי, זהיר, מחושב, אנליטי, שמרן.נלהב, מלהיב, כריזמטי, מרגש.רגיש, מתייחס לאנשים, מבין, נוח לבריות.
קנה המידה להערכת
עצמו ואחרים:
עד כמה אנשים עובדים קשה.עד כמה רגוע ושלו, רציונלי.קיום אווירה שוקקת, פעלתנית, פרודוקטיבית למראית עין.עצמת הקשר האישי והאמון הנוצר בין האנשים.
סגנון קבלת
החלטות:
ירייה מהמותן, נעשה ונשמע, זבנג וגמרנו.על בסיס תקדימים מהעבר, כללי לוגיקה.רגעית, ללא מחויבות קבע, פרו אקטיבית.קונצנזוס קבוצתי.
הגעה לעבודה:מגיע ראשון, ועוזב אחרון.מגיע בזמן ועוזב בזמן.לא ידוע מתי יגיע, ומתי יעזוב.נמצא מעבר לשעות העבודה, כל זמן שצריך.
הישיבות שעורך:בעמידה במסדרון.מאוד מסודרות.יריות לא צפויות.סבלניות, יש בהן הקשבה.
שאלה מאפיינת:מה?איך? (ומתי?)למה?מי?

פענוח תוצאות מבחן אדיג'ס לעוצמת המאפיינים

סך הכל יש 300 נקודות אשר מתחלקות בין ארבע הדמויות האופייניות (או סגנונות תקשורת, אם תרצו).
החלוקה היא "סכום אפס", בחירת ההתאמה של מאפיין אחד, היא על חשבון מאפיין אחר.
לכן, נניח שלאדם יש רמת תכונות זהה של כל המאפיינים – המספר יהיה 75.
כמובן שזה נדיר, אבל אפשרי תיאורטית.

לכן, המובן של המספרים יכול לתת המחשה לעוצמה של מאפיינים מקטגוריה אחת על פני האחרת.
וכן את מידת הדומיננטיות של סגנון אחד על פני האחרים.

20 - 82
לא בולט

83 - 96
בינוני

97 - 104
בולט

105 - 160
בולט מאוד

לסיכום, מה ניתן ללמוד מתוצאות המבחן?

  1. אין תוצאה נכונה או "אידיאלית" – יש מדד של התאמה ומאפיינים.
  2. כדאי תמיד: לחזק חולשות, ולשמר חוזקות.
  3. לשאוף לתפקידים שיאפשרו ביטוי מיטבי של החוזקות.
  4. לא כל אחד מתאים לכל תפקיד. זה בסדר.
  5. כי בארגון יש מקום וצורך בכולם!
דילוג לתוכן